Wednesday 1 August 2012

Barang Buatan Malaysia

Assalamualaikum,

Tengah buat-buat sibuk pagi tadi..aku terperasan...yang kebanyakan peralatan pejabat adalah semuanya diimport dari negara luar.

apa yang aku perasan, stationery aku kebanyakannya made in negara luar.

sebagai contoh,

1) gam uhu stick-made in Germany
2) cop rasmi - made in Austria
3) klip kertas, binder clips, pensel - Made in China
4) staples - Made in Japan
5) Cecair kertas aka liquid paper - Made in Thailand
6) Post-it - Made in USA
7) Whiteboard marker - Made in Germany

cukup la tu sebagai contoh..itu belum lagi printer, pc, speaker and so on...

semuanya made in negara luar...aku tak pasti sebabnya..
mungkin sebab takde keluaran negara kita atau harga lebih mahal..aku pun tak tahu...tapi kalau dari segi harga, tak mungkin la..sebab kalau barang yang diimport mestila lagi mahal..sebab cas pengangkutan lagi..(ini apa yang aku rasa la..tak pasti pun...aku kene research dulu)

hipotesis aku yang kedua..rasanya, kat negara kita takda buat benda ni semua kot..takde tanaga pakar...
kalau ada pun, mungkin tak sebagus kualiti yang dihasilkan oleh negara yang terlibat...

aku harap..akan tiba suatu hari nanti...negara kita akan produce semua barang sendiri..jadi apa je yang kita pakai..Made in Malaysia...saat tu aku tunggu...

selain jimat, kita dapat tambah pendapatan negara+rakyat...baru la maju..

tapi nak sampai saat tu..aku tak tau la bila..huhuhu...

No comments:

Post a Comment