Wednesday 14 March 2012

ibubapa dulu dan ibu bapa sekarang

Assalamualaikum..

Sekarang..aku seringkali terbaca..guru diugut ibubapa atau guru didakwa atas kesalahan memukul pelajarnya...
aku tertanya-tanya..dulu takde ke kes guru rotan murid..pelajar didenda kerana tak siap kerja sekolah....

ye..pada zaman aku dulu...ibubapa memang bagi je hak kepada guru untuk mendidik anak-anak mereka...asalkan pandai..wat la pape pun...berbeza dengan sekarang..guru pun takut nak mendenda pelajar..bimbang akan didakwa di mahkamah..

pada pendapat aku...perkara dakwa-dakwa guru ni banyak berlaku sekarang sebab pelajar sekarang agak manja sekarang..ditambah plak guru mudah naik angin sekarang...

kalau dulu...cikgu aku..kalau nak denda kitorang..mesti kena ada sebab yang kukuh..lagipun, denda pun setakat berdiri atas kerusi tak pun atas meja...ada gak la lari kat padang..tapi tu kalau kitorang tak bawak baju sukan..tapi tu sumer kes terpencil...tak bawak baju sukan sebab ada sebab yang munasabah dan boleh diterima akal...

wajar ke aku cakap budak dulu lebih disiplin dan lebih menghormati guru?aku rasa wajar je...guru dulu pun agak penyabar...huhu..syukur aku dibesarkan pada zaman dahulu...zaman yang orang kata agak mundur..tapi aku rasa lagi selamat rasanya...budak-budak sekarang..macam-macam dah belajar...aku pun naik takut...


b

No comments:

Post a Comment