Thursday 29 December 2011

polisi kelahiran anak di China

gambar hiasan dari pak cik google

baru-baru ini, aku ada terbaca artikel yang memaparkan perjuangan kaum ibu untuk menuntut hak mereka melahirkan anak kedua dalam keluarga. rupanya, wujud polisi dan undang-undang sebegini di China. Polisi sebegitu diwujudkan kerana kepadatan penduduk yang tinggi di China.

Walaupun kadar kepadatan penduduk yang tinggi, tahap kelahiran yang baru di negara tersebut menurun berikutan kebimbangan ibu bapa terhadap kemampuan mereka membesarkan anak yang ramai dengan kos dan sara hidup yang tinggi.

aku ada terbaca gak artikel sebegitu sebelum ni..kat negara lain pun ada mewujudkan polisi yang sama bagi mengurangkan kepadatan penduduk di negara masing-masing.

tapi, aku kesian kat family yang lebih suka kan anak ramai kat China tu..apa yang aku baca, ada gak segelintir dan segolongan masyarakat dan family kat sana cuba untuk menuntut hak masing-masing..nak dapatkan anak kedua dalam family..dan apa yang aku dengar baru-baru ini..kerajaan mereka bersetuju melonggarkan polisi tersebut berikutan kadar kelahiran yang menurun..

ini bermakna, kepadatan penduduk yang tinggi di sana disebabkan kadar kelahiran baru yang tinggi pada dulu-dulu lagi..jadi sekarang ramai warga tua di sana...jika polisi ini tetap dilaksanakan, kemungkinan nanti kat China kadar kepadatan penduduk turun bila mana wargatua semua dah meninggal dunia..itu pada pandangan aku..

aku syukur dilahirkan di Malaysia di mana kita bebas nak ada berapa anak pun. dan family aku pun dalam kategori family yang besar..bila sumer balik..terutama pada hari raya, sangat meriah..best...alhamdulillah..=)

No comments:

Post a Comment