Thursday 9 June 2011

melaka sudah...negeri lain...coming soon...^_^

baru-baru ni, Menteri Kesihatan ada umukan lima kawasan sebagai kawasan larangan merokok di Melaka...
ramai yang menyambut baik langkah murni kerajaan, tetapi ada juga suara minoriti yang tidak bersetuju..

bagi aku, ini la salah satu langkah untuk berhenti merokok bagi korang yang merokok..mungkin mereka ni nak berhenti, tapi hanya belum bersedia...mungkin bila dah susah nak merokok, baru mereka akan fikir untuk berhenti...insyaAllah...

dalam banyak-banyak paper yang aku baca, ada satu paper ni yang menyuarakan bantahan pasal hasrat murni kerajaan ni...tapi, apa yang disuarakan tu, atau lebih specific lagi..ape yang di complain tu salah...

dia cakap kerajaan cam buli sesetengah individu bila melarang mereka merokok di rumah sendiri dan juga di pejabat.
aku agak tergelak bila bace statement tu..
dah terang-terang dalam ucapan Menteri,"Tindakan ini meliputi kawasan dalam bangunan dan Jonker Street serta             Jalan Kota yang merupakan kawasan tumpuan pelancong, namun ia tidak   termasuk tempat persendirian”

diulangi..tidak termasuk tempat persendirian...

jadi..kalau ada individu nak merokok di rumah, itu terpulang...

di pejabat juga, pihak kerajaan ada menyediakan pemudahan...bagi muka untuk golongan merokok...
kalau pihak pengurusan nak adakan bilik merokok, pihak kerajaan akan pi pantau dan tengok bilik merokok tu samada ia mengikuti peraturan-peraturan yang ditetapkan...

jadi, bukan menidakkan golongan minoriti, pada pendapat aku, sebagai golongan yang tak merokok..
aku nak hirup udara yang segar...bahaya tau asap rokok...aku tak nak jadi perokok pasif...
s
tak boleh nak salahkan orang yang merokok gak, mereka ni dah terjebak. bila dah terjebak amat-amat susah nak berhenti sebab nikotin yang ada dalam rokok boleh menyebabkan ketagih...

tadi aku ada baca paper dari singapura, ada sorang ni yang berjaya berhenti merokok walaupun dah berpuluh-puluh tahun dia merokok..
jadi kepada sesape yang bercadang untuk berhenti merokok, korang boleh baca pengalaman dia...
klik kat sini ye...

p/s: ini semua pendapat saya...takde kaitan dengan mereka yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia...huhuhuhu

No comments:

Post a Comment